06 de setembre 2024

20 preguntes a... Antònia Tubau Paloma

 Tenir a l'abast un grapat d'autors de gèneres diferents és un motiu magnífic per parlar de llibres, dels que llegeixen i dels que escriuen, dels moments viscuts com a escriptors i com a lectors. En resum, per xerrar i conèixer què hi ha més enllà de la seva obra.

Hem preparat una bateria de 20 preguntes als nostres companys de Creàlit i la nostra primera víctima és Antònia Tubau Paloma.

1. Què llegeixes actualment? Normalment, llegeixo sobretot ficció (novel.la de tot tipus), però actualment estic llegint “El infinito en un junco” de la Irene Vallejo (assaig).

2.       Quins són els teus autors preferits? Per deformació professional -soc professora de llengua i literatura-, m’és molt difícil respondre aquesta pregunta. No acostumo a casar-me amb cap autor, soc força tastaolletes. M’agraden tant els clàssics com alguns autors novells, però quan tinc ganes de xalar tiro més pel fantàstic.

3.       Quin llibre et va marcar a la teva adolescència? Molts: “La història interminable”, “El hòbbit”, “El mecanoscrit del segon origen”, “Raíces”... (els primers títols que he recordat, però en podria citar molts més) Hi tornes de tant en tant? Només acostumo a rellegir per obligació a la feina, tot i que sempre penso que ho hauria de fer. Amb tot…, hi ha tants llibres nous!!!

4.   Hi ha algun llibre que t'hagués agradat escriure? Molts. A vegades, quan llegeixo penso “jo voldria escriure així” o “tant de bo se m’acudís un desenllaç així d’original”, però és enveja sana.

5.       Si haguessis de triar un personatge de ficció d'algun llibre per asseure't a xerrar una estona, a qui triaries? Això no m’ho havia plantejat mai, potser m’hauria agradat conèixer el Quixot, xerrar amb ell segur que hauria estat una experiència; poder ajudar a madame Bovary a sortir-se’n dels seus maldecaps tampoc hauria estat malament; ajudar a salvar els llibres al Fahrenheit 451… Estàs obrint la caixa de Pandora…

6.       Com van ser els teus començaments a l'escriptura? Buf!!! Ja tinc una edat, he de mirar molt enrere. Crec que el primer que podria dir que era amb intenció literària va ser a l’institut Ramon Muntaner, quan em vaig presentar al concurs de Sant Jordi i no vaig guanyar. Amb tot, no vaig llençar la tovallola i vaig continuar escrivint per plaer, només per mi. De més gran vaig col.laborar amb articles d’opinió a la premsa municipal i, quan vaig entrar a Creàlit, vaig publicar els primers contes.

7.       Tens obra publicada sigui quin sigui el format? Tinc una novel.la juvenil (o més bé dirigida al que ara es coneix com a “young adult”) que es titula “Aún no sé quién soy”. Barreja fantasia, misteri, aventures i una mica d’amor. Es troba a Amazon en tapa tova i en versió kindle. Potser quan es faci públic aquest qüestionari, ja hi serà també la seva traducció al català.

8.       Vares triar editorial, autopublicació, xarxes? Per què? Vaig optar per autopublicar aconsellada per altres companys que havien passat mil peripècies amb les editorials. De fet, jo al principi només volia penjar-la al wattpad per veure com reaccionaven els lectors, però la gent del meu voltant em va aconsellar que la tingués en paper.

9.       En quin moment es considera que una persona és un escriptor? Això voldria saber jo… Jo tinc clar que soc professora i a vegades em sento amb la síndrome de l’impostor dins d’aquest món. Suposo que és normal al principi, però tinc clar que estic fent una cosa que m’agrada o sigui que m’és igual si soc escriptora o no.

10.       Estàs treballant en algun projecte literari actualment? Sí, amb uns companys de Creàlit ens hem proposat un repte: escriure una novel.la romàntica en un any. Ja veurem si ens en sortim.

11.       Tens una rutina per escriure quant a horari, lloc, ambient, etc.? És molt complicat compaginar la feina, la família i escriure, però suposo que són uns privilegiats els que no ho han de fer. Jo només necessito silenci i temps. 

12.       Quant temps dediques a escriure i/o a documentar-te per escriure? Per escriure, no m’hi puc posar si només tinc una hora, necessito situar-me abans de començar perquè no puc escriure cada dia. Per sort, els nens són grans i hi puc dedicar una part del meu temps lliure.

13.       Quins són els teus gèneres o temàtiques preferits/des per llegir i/o per escriure? M’agrada molt escriure sobre les relacions entre persones i sobre allò que podria ser el món i que no és, i –no sé ben bé el perquè– sempre acaba sortint el paranormal.

14.       Quin va ser el punt d’inflexió o la inspiració per triar aquest gènere que escrius? Jo no trio, arriba una idea i va evolucionant per si mateixa, agafa vida pròpia i jo vaig transcrivint.

15.       Quina part del procés literari és més complicada? Per mi, tenir controlada la musa quan no puc escriure. Però és un problema que hauré de patir almenys fins que em jubili. Espero que no es cansi de mi.

16.       Com construeixes la trama, els personatges? Hi ha un esbós previ o escrius sobre la marxa? Tinc una idea general de la història, i dels personatges principals, però pot ser que aquesta varïi o que s’hi afegeixin personatges a mesura que avança la redacció.

17.       Ets “investigador”? Alguna vegada has viatjat per obtenir dades concretes pel teu llibre? Pel que he escrit fins ara no m’ha calgut anar gaire lluny, però no ho descarto per a propers treballs.


18.       Creus que el contacte amb altres autors millora les teves habilitats d’escriptura? Jo crec que és un suport impagable. Potser no m’hauria animat a publicar si no fos pels companys de Creàlit. A més, veus diferents maneres d’escriure o de fer literatura, pots compartir textos i comentar-los, pots preguntar dubtes… És fantàstic!

19.       Tria, tria: ordinador o llibreta? Ebook o llibre de tota la vida? Jo sempre començo escrivint a la llibreta i després ho passo a l’ordinador, sembla que les idees flueixen més amb el bolígraf, en el meu cas. Per llegir, llibre de tota la vida, sense cap mena de dubte.

20.       Per últim, qui ets quan no escrius? Bé, una mica ja ho he dit: soc professora de secundària, soc lectora empedreïda, soc mare de dos nois, soc empordanesa, i no necessàriament en aquest ordre.

1 comentari:

Deixa aqui el teu comentari