09 de setembre 2024

20 preguntes a... Víctor Arnó

 

    1.  Què llegeixes actualment?

Ara estic llegint «l’Anticrist» de Friedrich Nietzsche i vaig alternant amb «Gente de la Edad Media» de Fossier. He acabat recentment les novel·les «Aún no sé quién soy» d’Antònia Tubau i «Ha valido la pena» de la Maria Sánchez Cuenca

 2.  Quins són els teus autors preferits?

No considero que hi hagi un autor que mereixi una posició per damunt d’altres. Hi ha escriptors amb més talent i millor prosa, està clar. Estic convençut que els autors, tots en la seva mesura, aporten a la literatura i no podem tancar-nos només als clàssics.

3.  Quin llibre et va marcar a la teva adolescència? Hi tornes de tant en tant?

El vaig llegir en castellà, però es tracta de «El Quixot» de Miguel de Cervantes. Crec que és el llibre d’aventures complet i perfecte, el llibre amb majúscules, ambdues parts.

Ara fa anys que no l’he tornat a llegir i potser aquesta pregunta serà una excusa perfecta per fer-ho.

 4.  Hi ha algun llibre que t'hagués agradat escriure?

Dintre de la meva pròpia modèstia, estic a anys llum en molts sentits, però «El mite de Sísif» d’Albert Camus.

 5.  Si haguessis de triar un personatge de ficció d'algun llibre per asseure't a xerrar una estona, a qui triaries?

Resposta polèmica:

Un personatge molt interessant per conversar-hi seria, per exemple Jesucrist. Sempre he pensat que una conversa amb ell seria apassionant.

Resposta sense polèmica:

Un personatge molt interessant per conversar-hi seria, Dante, de la «Divina comèdia» que coincideix amb el nom amb l’autor, Dante Alighieri, però és un personatge de ficció que aprèn moltes coses durant el seu viatge.

 6.  Com van ser els teus començaments a l'escriptura?

Vaig començar amb un bloc als voltants del 2008, feia molts anys que llegia sobre molts temes, i va arribar el moment que vaig pensar que havia de dir quelcom respecte a assumptes que m’interessaven. Aquell bloc i un altre, que va arribar després, han desaparegut ja, però les entrades les vaig rescatar i ara formen part del meu bloc actual, al meu web.

 7.  Tens obra publicada sigui quin sigui el format?

A més a més de les publicacions al meu bloc, protegides per ISSN, vaig publicar a l’abril d’aquest any 2024 la meva primera obra, un assaig sobre la meditació i la projecció astral. «Meditación, proyección astral y otros mundos».

El trobareu disponible en format Kindle, tapa tova i dura a Amazon.


 8.  Vares triar editorial, autopublicació, xarxes?

Vaig optar per l’autopublicació. De les moltes opcions que hi ha, em vaig decantar per Amazon KDP.

Per què?

Sense menystenir en absolut la tasca que fan a les editorials tradicionals, volia tenir més control sobre la meva obra. Volia triar la maquetació, la portada, els formats de distribució... Això també té els seus inconvenients perquè sense el suport d’una editorial, t’has de fer càrrec de tota la feina i de la distribució i promoció. Tanmateix, l’ experiència ha estat molt positiva.

 9.  En quin moment es considera que una persona és un escriptor?

Com s’acostuma a dir, m’agrada molt que em facis aquesta pregunta. Jo fa anys que em dedico a l’escriptura, participo en concursos de relats, publico al meu propi bloc... Tot i això, fins que no tens una obra al mercat i reps la retroacció del públic, crec que no et sents preparat per autodenominar-te escriptor, realment hi ha un salt.

10.      Estàs treballant en algun projecte literari actualment?

Efectivament, ara tinc a mitges una novel·la sentimental d’aventures. És una iniciativa de Creàlit, amb l’objectiu de tenir-ne una novel·la sentimental abans del proper Sant Jordi, en participem uns quants membres.

A més a més, vaig fent publicacions al meu bloc de forma periòdica i vaig avançant, això si molt lentament, un altre assaig que estic escrivint i del que encara no us puc avançar res. Us demano disculpes pel secretisme.

11.      Tens una rutina per escriure quant a horari, lloc, ambient, etc.?

Diuen que els escriptors acostumen a ser maniàtics de mena. En el meu cas, no voldria pas ser una excepció.

Habitualment escric al despatx que m’he fet a una habitació de casa meva, amb un cafè amb llet o un té verd a la taula i música suau de jazz de fons. M’he acostumat tant a aquest entorn creatiu, que em potència moltíssim la creativitat. Sempre que sigui possible amb llum natural i amb la finestra que em permet mirar al cel.

12.      Quant temps dediques a escriure i/o a documentar-te per escriure?

Hom planifica i després les coses surten com surten, però intento escriure i/o documentar-me cada dia, com a mínim dues hores.

13.      Quins són els teus gèneres o temàtiques preferits/des per llegir i/o per escriure?

A mi des de molt jove, sempre m’ha interessat molt l’esoterisme, l’ocultisme, la filosofia i el pensament crític. La major part de la meva biblioteca va en aquesta senda. Així i tot, la novel·la és indispensable per viatjar, conèixer personatges apassionants i créixer també, d’una altra manera.

 14.      Quin va ser el punt d’inflexió o la inspiració per triar aquest gènere que escrius?

Després de llegir molts llibres sobre l’ experiència fora del cos o viatge astral, vaig observar que alguns dels autors referien experiències que no s’ajustaven a les meves i, arriba un moment, que necessites compartir les teves vivències amb la intenció d’aportar a la comunitat i de clarificar procediments que, segons el punt de vista personal, poden simplificar-se.

 15.      Quina part del procés literari és més complicada?

Jo mai he patit el famós «síndrome del full en blanc», per a mi l’autèntic repte està a valorar, amb totes les notes que un pren, al procés de documentació i investigació, si tenim suficient material per fer un llibre i en cas negatiu, quines parts en manquen i com ampliar-les.

16.      Com construeixes la trama, els personatges? Hi ha un esbós previ o escrius sobre la marxa?

De primeres, penso la història que vull explicar, d’una manera força senzilla i la reprodueixo en el que anomenem «escaleta». Vaig afegint parts de la trama a l’escaleta per donar-li cos i dividir per capítols els diferents arguments que conformen la història i després utilitzo aquesta guia per escriure.

Als personatges, m’agrada poder veure’ls mentre imagino la història, per això tinc una fitxa de cada un, amb la seva descripció física, emocional, la seva personalitat, objectius, filies, fòbies, anhels, i capacitats. Per poder donar-li credibilitat a un personatge, primer me l’he de creure jo.

 17.      Ets “investigador”? Alguna vegada has viatjat per obtenir dades concretes pel teu llibre?

Aquesta vegada transformaré la pregunta per ajustar millor la meva resposta. No es tracta que sigui necessari viatjar per obtenir una dada concreta, perquè avui disposem de tot el coneixement del món des de casa nostra. Tanmateix, el que s’ha de fer és viure! Si un escriptor no és curiós, no «investiga» com funcionen les coses, quines particularitats tenen aquests o aquells... mai podrà escriure res més que allò que ell conegui. El món és molt gran i molt divers per escriure només d’allò que nosaltres pensem des del sofà de casa.

Per tant, s’ha d’investigar, s’ha de viatjar, s’han de llegir llibres dels que pensen com nosaltres i s’han de llegir dels que pensen en contra.

 18.      Creus que el contacte amb altres autors millora les teves habilitats d’escriptura?

No només penso que és així. Tinc proves documentals. L’intercanvi d’informació, de formes de fer les coses, les idees que un no sap com desenvolupar i rep ajuda... El contacte amb altres autors és fonamental per créixer en l’escriptura. Potser seria agosarat afirmar-ho d’aquesta manera, però totes les professions, activitats i disciplines s’han de portar a terme entre companys d’activitat si un vol avançar.

 19.      Tria, tria: ordinador o llibreta? Ebook o llibre de tota la vida?

La pregunta més senzilla de tota l’entrevista. Sense cap dubte ordinador per escriure i llibreta per investigar.

Llibre sempre. L’objecte llibre té quelcom místic, la seva possessió és per a mi, del tot imprescindible. Tanmateix, per viatjar o per portar al damunt m’estimo més l’Ebook, tot i que siguin versions digitals de llibres que tinc al prestatge.

 20.      Per últim, qui ets quan no escrius?

Una pregunta que mereix ser raonada. Alguns escriptors s’han de posar «en situació» per comprendre als seus personatges o per sintonitzar-se amb els seus texts d’assaig. Per ventura, aquest no és el meu cas. Jo miro al món amb la mateixa mirada d’encuriosit que feia anar de petit. Per a mi no suposa un exercici el fet de posar-me a escriure, ja que el que escric és el que soc. En Víctor escriptor és el mateix Víctor que fa de pare, que va a fer la compra o que s’estira a fer una migdiada. No hi ha cara B. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa aqui el teu comentari