25 d’octubre 2024

20 preguntes a Judith Bassagañas

I amb la Judith Bassagañas acabem aquesta ronda d'entrevistes als membres de Creàlit. 

1. Llegeixes còmics i/o novel·la gràfica?

De petita, em divertien molt els còmics de Mortadelo y Filemón; sempre he pensat que són ideals per explicar històries amb humor de manera visual i entretinguda. Tot i això, no m’he considerat mai una gran aficionada al còmic, però sí que hi ha novel·les gràfiques que m’han deixat una empremta especial.

 Per exemple, Asterios Polyp de David Mazzucchelli em fascina per la seva manera d'explorar temes profunds i per la seva experimentació visual. Memorias de un hombre en pijama de Paco Roca em sembla una obra tendra i irònica, que sap capturar molt bé les petites vivències quotidianes. I Agujero Negro de Charles Burns és una altra de les meves preferides, per la seva atmosfera inquietant i la seva capacitat de barrejar elements de la cultura pop amb temàtiques més fosques.

 2. Quins són els teus pintors, dibuixants o il·lustradors preferits?

És difícil triar, però alguns dels meus preferits són Toulouse-Lautrec, Vincent van Gogh i Egon Schiele. De Toulouse-Lautrec m’atrau com va combinar la feina d'il·lustrador amb la de dissenyador gràfic, creant un precedent dins del món del cartellisme. D’altra banda, de Van Gogh m’interessa especialment l’ús del color i la seva pinzellada enèrgica, que transmet molta emoció. Finalment, d’Egon Schiele admiro el seu traç i la capacitat de deformar les figures humanes per dotar-les d’una gran expressivitat.

3. En quin moment de la teva vida vares decidir que el teu futur era amb un pinzell o un llapis a la mà? 

Sempre m’ha agradat dibuixar. De petita, la meva mare portava sempre llapis i paper a la bossa perquè pogués pintar quan m’avorria. Amb només 4 anys, vaig començar a assistir a l’acadèmia Àurea de dibuix i pintura a Figueres. Aquest va ser el moment clau en què vaig decidir encaminar els meus estudis cap al món de l’art. Després, vaig estudiar pintura i disseny gràfic a l'Escola d'Art i Superior de Disseny d'Olot.

  4. Diga’m una obra que t'hagués agradat pintar o dibuixar?

M’encantaria haver pintat qualsevol obra de Jean-Michel Basquiat, un artista que admiro profundament per la seva singularitat i la seva capacitat de transmetre missatges profunds a través del seu estil vibrant i provocador. A més, hauria estat fascinant viure aquell moment artístic tan intens al costat de figures com Andy Warhol, i formar part de "The Factory", l'espai creatiu on Warhol reunia artistes per col·laborar, celebrar i exposar les seves obres.

 5. Si haguessis de triar un pintor o il·lustrador per asseure't a xerrar una estona, a qui triaries? 

M’encantaria tenir l’oportunitat de conversar amb qualsevol pintor clàssic per aprendre de la seva tècnica i visió del món. No obstant això, actualment em fascina la idea de xerrar amb Aryz, un artista contemporani que ha aconseguit desenvolupar la seva carrera com a muralista, allunyant-se dels estereotips associats al “grafiti”. M'agradaria que em compartís la seva experiència sobre com s’ha adaptat i ha trobat un estil tan depurat i modern, alhora que combina la seva obra amb productes gràfics més convencionals creats en un taller.

  6. Com van ser els teus començaments?


Sempre he dibuixat i pintat, així que em costa definir un moment concret com a “inici” en el món de l'art. Recordo que de ben petita anava a l'acadèmia Àurea, on practicava tècniques diverses. Allí, em passava hores mirant llibres d'història de l'art, escollint quadres que m'agradaven i intentant imitar-los o fer-ne la meva pròpia interpretació. La meva relació amb professors i companys va ser més intensa a l'Escola d'Art i Superior de Disseny d'Olot, on vaig poder continuar creixent com a artista. Actualment, continuo intentant aprendre i explorar noves tècniques per millorar.

  7. Tens obra publicada sigui quin sigui el format? 

Sí, he tingut l'oportunitat de publicar diverses obres en diferents formats. Vaig crear una tipografia per a la portada d’un número de la revista Bonart i he dissenyat cartells per a Els Pastorets de Figueres en tres edicions diferents. També vaig crear la portada del llibre La hora bruja de Paloma Gómez, i actualment estic treballant en el disseny i la il·lustració del seu pròxim llibre.

A més, he fet la maquetació del llibre La meva vida d'aigua i altres històries de Montserrat Segura i Feliu, i he participat amb quatre il·lustracions i el disseny de portada al llibre Figueres de por 2. També he dissenyat portades per a diversos senzills del productor musical Raycoper. A més, tots els treballs que faig els comparteixo al meu Instagram.

 8. Et dediques professionalment a alguna feina relacionada amb la pintura o la il·lustració?

Sí, treballo com a dissenyadora gràfica i actualment soc docent de l'especialitat de dibuix en un institut. A més de la meva tasca educativa, sempre estic involucrada en projectes personals de disseny i il·lustració, que m'ajuden a continuar explorant la meva creativitat.

  9. En quin moment es considera que una persona és un pintor o il·lustrador i no només algú que dibuixa bé?    

Crec que és un tema de percepció, tant pròpia com dels altres. Al final, hi ha pintors i il·lustradors que potser no dibuixen amb gran habilitat, però que, tot i això, se’ls considera com un artista. La formació i l'experiència són, per a mi, aspectes fonamentals per considerar algú un professional en el món de l’art. No obstant això, és un àmbit difícil i subjectiu, i també intervenen factors com els contactes, el negoci, la imatge de l'artista i el seu renom.

10. Estàs treballant en algun projecte actualment? 

Sí, actualment estic involucrada en diversos projectes. Hem acabat de publicar el llibre La meva vida d'aigua i altres històries de Montserrat Segura i Feliu, i també estic treballant en el disseny i il·lustració del següent llibre de Paloma Gómez. A més, estic escalfant motors per a les il·lustracions de Figueres de por III, I preparant coses per les novel·les que sorgiran del Creàlit Romàntic. Hi ha també altres projectes en marxa que, per ara, no puc revelar.

 11. Tens una rutina per crear quant a horari, lloc, ambient, etc.?

No, la meva rutina depèn de la situació i del projecte en què estic treballant. També influeixen la feina que tingui i el cronograma de cada projecte. Normalment, treballo amb música, però m'adapto força bé a qualsevol ambient.

 12. Quant temps dediques a dibuixar/pintar?

El temps que dedico a dibuixar i pintar varia molt segons la situació i el projecte en què estigui immersa. Hi ha setmanes en què no toco el llapis, mentre que en altres, em trobo absorbida per la creativitat i passo hores cada dia davant del paper. De vegades, fins i tot em dedico a la pintura durant moltes hores en un sol dia, deixant que la inspiració flueixi lliurement. Cada moment de creació és únic i aprofito al màxim les oportunitats que se'm presenten.

 13. Quines són les teves temàtiques preferides? I les tècniques?

Les meves temàtiques preferides giren al voltant del retrat i la figura humana, ja que m'interessa profundament l'anatomia i m'agrada dibuixar formes naturals que permeten un traç més expressiu. Pel que fa a les tècniques, em decanto per aquelles que són senzilles i accessibles, com ara el llapis, el bolígraf o els llapis de colors. A més, últimament he començat a explorar el dibuix digital i treballo amb Procreate en molts dels meus projectes, ja que em permet experimentar i obtenir resultats que m'agraden molt.

 14. Com o a on trobes inspiració per a les teves il·lustracions?

Quan em trobo sense idees, sovint busco fotografies de retrats per a reinterpretar. A més, m’agrada dibuixar mans com a pràctica, perquè les trobo fascinants i expressives. També intento fer il·lustracions basades en els meus somnis, tot i que això pot resultar un repte.

Instagram és una gran font d'inspiració per a mi, ja que segueixo a molts artistes que admiro i que constantment comparteixen obres fascinants. A més, sempre tinc present als meus pintors preferits, i tinc una col·lecció de llibres amb les seves obres que consulto sovint per inspirar-me. Tanmateix, les col·laboracions amb altres artistes, incloent-hi aquells de disciplines diferents de la meva, també em proporcionen noves perspectives i inspiració.

15. Quina part del procés creatiu és més complicada?

Per a mi, la part més complicada del procés creatiu és l'esbós i la composició. És el moment en què has de començar a donar forma a les idees, establint l'esquelet de la creació que vindrà després. Aquesta fase pot ser un repte, ja que implica prendre decisions clau sobre l'estructura i la dinàmica de l'obra.

Una vegada superada aquesta etapa inicial, la resta del procés sol ser més llarga, però alhora més relaxada, pel fet que puc centrar-me a desenvolupar i polir les idees que ja han pres forma.

16. Com arribes a la creació final? Hi ha un esbós previ o dibuixes sobre la marxa?

El meu enfocament depèn del projecte. Si es tracta d'un encàrrec o d'una il·lustració per a un projecte concret, normalment faig esbossos previs i després els passo a net, sigui amb tècniques tradicionals o en digital.

En canvi, quan treballo en projectes propis de pintura o il·lustració, no acostumo a fer esbossos i, de fet, no utilitzo goma d'esborrar. M'agrada treballar directament amb bolígraf, retolador o pintura, aprenent dels errors a mesura que avança el procés creatiu.

17. Et molesta treballar sota pressió (terminis, etc.) o potser això et motiva?

No, de fet, m'agrada treballar sota pressió, i crec que això va ser el que em va portar a estudiar disseny gràfic perquè aquesta disciplina sol implicar treballar per encàrrec i seguir terminis de presentació.

Quan treballo en projectes personals, en canvi, acostumo a tenir moltes idees al cap que em fan passar d'un projecte a un altre. Això pot dificultar la concreció de cada idea i, en conseqüència, els projectes s'allarguen més del que voldria.

18. Creus que el contacte amb altres creadors millora les teves habilitats? 

I tant! El contacte amb altres creadors fomenta sinergies, permet compartir coneixements i debatre idees, aspectes fonamentals per al procés creatiu. A dia d'avui, quan dibuixo, encara puc veure reflectits en els meus treballs les influències dels meus companys de l'Escola d'Art i Superior de Disseny d'Olot.

 19. Tria, tria: ordinador, tablet o bloc de dibuix? 

Bloc de dibuix! Definitivament. 

20. Per últim, qui ets quan no dibuixes?

Quan no dibuixo, soc professora d'institut, on comparteixo la meva passió per l'art amb els meus alumnes. A més, soc instructora de zumba i aficionada al món de la dansa, una activitat que em permet expressar-me d'una manera diferent i mantenir-me activa.

                                       


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa aqui el teu comentari