22 de setembre 2024

20 Preguntes a... Anabel Gardell

És el torn de la nostra companya Anabel Gardell i...comencem!

  1. Què llegeixes actualment? El Temps de les cireres de Montserrat Roig i l’assaig Faitez-le lire de Michel Desmurget.

  2. Quins són els teus autors preferits? Ho sento, no en tinc. Soc molt indecisa en aquest sentit, ja que m’agrada variar: assaig (filosofia, psicologia, empresa), novel·la, relats i contes infantils.

  3. Quin llibre et va marcar a la teva adolescència? Hi tornes de tant en tant? Els llibres de Juan José Millás, El código Da Vinci de Dan Brown, la saga Millenium de Stieg Larson, La sombra del viento i altres de Carlos Luís Zafon. No tinc temps de rellegir-los, potser ara no m’agradarien i prefereixo encetar llibres de la pila de pendents que tinc. Actualment, vull llegir més dones. Per compensar el que llegia a l’adolescència i per motivar-me. 

  4. Hi ha algun llibre que t'hagués agradat escriure? Canto jo i la muntanya balla d’Irene Solà. 

  5. Si haguessis de triar un personatge de ficció d'algun llibre per asseure't a xerrar una estona, a qui triaries? Ho sento, en trio dos: Willy Wonka i Mary Poppins. Pura fantasia. 

  6. Com van ser els teus començaments a l'escriptura? He participat en concursos de tota mena des de petita. A l’ESO em van seleccionar al concurs de Coca-Cola (no vaig guanyar, però va ser la primera vegada que vaig trepitjar una universitat: la UDG). Uns anys més tard, escrivia a la revista El vilatà de la Vila Universitària de la UAB.

  7. Tens obra publicada sigui quin sigui el format? El fantasma del llumí (2023) il·lustrat per l’Anna Grimal, La llar d’infants (2024) i pròximament el relat Ho controla tot amb il·lustració de la Judith Bassagañas a l’antologia Figueres de Por II (2024).

  8. Vares triar editorial, autopublicació, xarxes? El fantasma del llumí es va publicar amb Edita.cat, un segell que forma part de l’editorial El Cep i la Nansa. Vam fer una campanya de micromecenatge per poder-lo finançar. La llar d’infants s’ha publicat amb l’editorial de proximitat Cap de Ras Edicions.

  9. En quin moment es considera que una persona és un escriptor? No em considero escriptora al cent per cent, més aviat autora en general, perquè ara treballo per projectes la part d’escriptura i la d’il·lustració. Tanmateix, em resulta més fàcil trobar petits instants d’escriptura que per a pintar llargues estones. Tampoc descarto fer un llibre mut (silent book) o un àlbum infantil amb solapes. Tot i que em guanyo la vida amb una altra professió, he arribat a la conclusió que he de donar espai a l’escriptura i a la pintura dins la meva vida. He estat molts anys sense escriure ni dibuixar, tapant el meu vessant creatiu i amb conseqüències a la salut física i mental. Ara que he vençut la vergonya d’exposar-me, m’he compromès amb mi mateixa a tirar endavant els projectes que em facin il·lusió.

  10. Estàs treballant en algun projecte literari actualment? Sí, en un altre conte il·lustrat sobre ocells i tinc una altra idea que encara no he començat a desenvolupar. Enguany també participaré a Figueres de Por III, aquesta vegada amb el doble paper d’escriptora i il·lustradora.

  11. Tens una rutina per escriure quant a l'horari, lloc, ambient, etc.? M’agradaria, per contra, no soc capaç de seure a una hora i lloc determinats. Escric quan puc. Quan em venen rampells impossibles de reprimir, escric a llibretes, agendes i llistes d’idees al mòbil. No tinc cambra pròpia, més aviat un raconet a casa amb el meu portàtil i estris de dibuix. Les interrupcions amb la mainada són inevitables. Hi ha mares que em pregunten com ho faig i la meva resposta és esgarrapant moments i sense pressa per acabar els projectes, perquè és impossible arribar a tot. 

  12. Quant temps dediques a escriure i/o a documentar-te per escriure? El meu ritme és a foc lent, fent xup-xup, com un cargol que s’arrossega i també s’amaga dins la closca. Vaig estar 10 anys per publicar El fantasma del llumí. Vaig anar polint molt el text i alhora documentant-me i modificant el contingut, fins que va arribar un punt que em vaig atrevir a llegir-lo en veu alta. Per La llar d’infants, em vaig documentar i el vaig escriure en un mes, però per acabar les il·lustracions, un any. Calculo que necessitaré un total de quatre anys per acabar els dos contes il·lustrats que us he comentat a la pregunta número 10. D’altra banda, pel relat de Figueres de Por III seré molt més ràpida, m’hauré d’adaptar a la data límit. 


  13. Quins són els teus gèneres o temàtiques preferits/des per llegir i/o per escriure? Per llegir assaig, novel·la, novel·la històrica, novel·la policíaca, àlbums il·lustrats i contes infantils. Per escriure, en el moment vital en el qual em trobo, la literatura infantil, combinant-ho amb els relats curts per Figueres de Por. No descarto escriure novel·la juvenil o per a adults, així com la lletra d’alguna cançó.

  14. Quin va ser el punt d’inflexió o la inspiració per triar aquest gènere que escrius? Quan em va sorgir la idea d’escriure sobre els incendis de l’Empordà del 2012, vaig dubtar entre fer un relat per a adults, molt més macabre i dramàtic, o un conte per a nens amb una part de fantasia i alhora pedagògica. Vaig optar per la versió més optimista. A més a més, escriure per a infants és una gran responsabilitat: té l’objectiu d’entretenir el lector, fomentar el gust per la lectura, potenciar la riquesa lingüística, introduir nous coneixements i generar un bon moment en família i/o a l’aula. En canvi, Figueres de Por em permet experimentar i escriure coses que no faria amb la literatura infantil. 

  15. Quina part del procés literari és més complicada? Donar per acabada l’obra. Dir, fins aquí he arribat, ja no modifico res més.

  16. Com construeixes la trama, els personatges? Hi ha un esbós previ o escrius sobre la marxa? Faig esquemes i llistes i després avanço sobre la marxa. M’inspiro en anècdotes i persones del meu voltant per construir els personatges i també ho enllaço amb notícies i entrevistes que llegeixo o escolto. 

  17. Ets “investigador”? Alguna vegada has viatjat per obtenir dades concretes pel teu llibre? Sí. No gaire lluny, de fet, he anat a xerrades, visites guiades i alliberament d’ocells. Gaudeixo molt la part de recerca. Com una esponja, capto tots els detalls possibles. 

  18. Creus que el contacte amb altres autors millora les teves habilitats d’escriptura? Moltíssim. A través de la lectura dels seus llibres, compartint dubtes i coneixements; fent xarxa. Escriure és una activitat ideal per a introvertits, però no cal ser un ermità.

  19. Tria, tria: ordinador o llibreta? Ebook o llibre de tota la vida? Llibreta per fer croquis i llistes; ordinador per passar-ho tot a net i escriure ràpidament. Sempre llibre en paper.  

  20. Per últim, qui ets quan no escrius? Mare, estudiant, treballadora, i curiosa de mena. 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa aqui el teu comentari