13 d’octubre 2024

20 preguntes a Txell Escrigas

1.   Què llegeixes actualment?

Ara mateix estic llegint “Des de sempre fins a l’infinit (Stella Signata II)” de Ricard Efa 

2.          Quins són els teus autors preferits?

Uau! La llista és llarga i, per sort, he acabat coneixent en persona a part dels autors i autores que admiro. Per exemple, el Concili Fetiller d’edicions SECC, entre altres.

3.          Quin llibre et va marcar a la teva adolescència? Hi tornes de tant en tant? 

“Hem nedat a l’estany amb lluna plena” de Raimon Esplugafreda (Jesús Bonals). Em va atrapar moltíssim, se’m feia curt! De fet, diria que me’l vaig llegir abans de l’edat recomanada. Ja de petitona sentia atracció per les històries d’acció, misteri, amb toc de fantasia o sobrenatural…

4.          Hi ha algun llibre que t'hagués agradat escriure?

Posats a somiar, escriure una gran saga del tipus Blackwater com va fer Michael McDowell!!

5.          Si haguessis de triar un personatge de ficció d'algun llibre per asseure't a xerrar una estona, a qui triaries? 

A la Lisbeth Salander de la saga Millenium de Stieg Larson. 

6.          Com van ser els teus començaments a l'escriptura?

Vaig començar a escriure per supervivència, per teràpia. No sé si per fugir de la realitat o per construir-ne una de pròpia. El cas és que necessitava una vàlvula d’escapament per canalitzar l’angoixa, l’ansietat i sensacions molt “xungues” que gairebé se m’emporten…

7.          Tens obra publicada sigui quin sigui el format? 

Publicat, publicat, no, peeerò… Tinc 3 blogs perduts per l’hiperespai. Un de relats eròtics, un altre de temàtica fantàstica i un de mes acadèmic. Ah, i l'adaptació dels meus relats eròtics va formar part de l’obra teatral “No només sexe” de la companyia Versus Teatre, representada al Teatre Gaudí de Barcelona durant la temporada 2022-2023.

8.          Vares triar editorial, autopublicació, xarxes? Per què?

De moment, l’únic contacte editorial que vaig tenir, arrel de guanyar un concurs, em va deixar un record agredolç. Potser algun dia decideixo fer les paus i donar-me una segona oportunitat; sobretot ara que conec molt millor el sector! També hi ha més facilitats per l’autopublicació, però és un tema que (malgrat tenir moltes amistats i familiars que hi insisteixen) ara mateix no el considero prioritari. Tinc una petita mostra del meu “llegat” com escriptora a les xarxes i això ja em satisfà.

9.          En quin moment es considera que una persona és un escriptor?

Si és considera que una persona és lectora quan llegeix sovint, o més sovint que la majoria, suposo que una persona és escriptora quan dedica un percentatge significatiu de la seva vida a la tasca d’escriure…

10.       Estàs treballant en algun projecte literari actualment? 

                 Sí i no. He participat, participaré i desitjo fer-ho mentre m’ho permetin al Figueres de Por. També he fet de lectora beta i gaudeixo molt quan un/a escriptor/a em demana que presenti un dels seus llibres. 

11.       Tens una rutina per escriure quant a horari, lloc, ambient, etc.?

Que va! Sóc anarquia pura! Em pot venir una idea i haver de còrrer a apuntar-la on sigui per no perdre “l’inspiració”

12.       Quant temps dediques a escriure i/o a documentar-te per escriure?

Tinc un problema, el poc temps que em queda després de treballar el dedico a la lectura (de fet, llegir també forma part de la meva feina…). Però, quan estudiava Humanitats, gaudia molt fent recerca!! 

13.       Quins són els teus gèneres o temàtiques preferits/des per llegir i/o per escriure?

A l’hora de llegir, gaudeixo per igual de la ciència ficció, terror, fantasia, ficció històrica, assaig filosòfic o periodístic. El poc que he escrit sempre te la influència del que llegeixo; un híbrid de tot plegat.

14.       Quin va ser el punt d’inflexió o la inspiració per triar aquest gènere que escrius?

Crec que m’han marcat diferents etapes. Una primera infància molt vinculada al bosc, a la muntanya, a la natura, al contacte amb el món pagà. Una pre-adolescència en la qual no encaixava amb el meu grup d’iguals i em va portar a formar part dels “marginats” i una adolescència a on em sentia, orgullosament, un “bitxo raro”. Mes tard, per felicitat meva, descobriria que hi ha una comunitat amb moltes persones de característiques semblants a qui anomenen “frikis”!

15.       Quina part del procés literari és més complicada?

La idea inicial. Trobar el tema. Que sigui original, que no sigui repetitiu. A partir d’aquí, el demés va sortint; personatges, trama….

16.       Com construeixes la trama, els personatges? Hi ha un esbós previ o escrius sobre la marxa?

Una mica de tot. No planifico gaire. No tinc mètode. A vegades de l’esbòs previ al resultat final hi pot haver un abisme!

17.       Ets “investigador”? Alguna vegada has viatjat per obtenir dades concretes pel teu llibre?

Al revés. He escrit històries a partir de viatges (reals i onírics)

18.       Creus que el contacte amb altres autors millora les teves habilitats d’escriptura? 

Absolutament! S’encomana. Cada vegada que estic en contacte amb autors i autores m’agafen moltes ganes de tornar a escriure “de debò” però em costa posar-m’hi seriosament

19.       Tria, tria: ordinador o llibreta? Ebook o llibre de tota la vida?

Llibreta per prendre apunts d’idees i fer un primer esquema, ordinador per començar a escriure i construir la narració. Per llegir, necessito sentir l’olor de tinta i paper. L’Ebook pot tenir les seves avantatges però ja passo prou hores davant una pantalla!!

20.       Per últim, qui ets quan no escrius?

Quan no escric, sóc llibretera de professió. I quan no escric ni treballo, m’agrada dir que sóc divulgadora cultural. A part de formar part de Creàlit, sóc col·laboradora del pòdcast El Far Friki de l’Empordà i la cultura ocupa gran part del meu temps de lleure. Els meus projectes literaris tenen format de guions pels programes i actes a on col·laboro. M’apassiona fer xarxa, donar a conèixer i promocionar tot allò (i tothom) que em sembla interessant o digne de descobrir. Sóc humanista i dinamitzadora sociocultural de formació, què hi farem! Tinc ànima prescriptora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa aqui el teu comentari